Zabezpieczenie ładunku czyli niebezpieczne przedmioty w samochodzie.
Dopóki w czasie jazdy wszystko idzie po myśli kierowcy to niezabezpieczone przedmioty nie są groźne. W nagłej sytuacji nawet luźna butelka wody mineralnej dostając się pod pedały staje się śmiertelnie niebezpieczna. Zabezpieczenie ładunku może być kluczowe dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Zobaczmy na liczby:
- Niezabezpieczona torba z laptopem przy chwilowym opóźnieniu 30g uderza z siłą 900 N
- Podczas zderzenia przy 50 km/h , z opóźnieniem 30g, duży pies uderza z siłą 15 000 N
- Niewielka walizka (10 kg) podczas zderzenia przy prędkości 50 km/h uderza z siłą 3000 N
- Dziecko o masie 30 kg podczas jazdy ze stałą prędkością naciska na siedzenie z siłą 300 N
- 1-litrowa butelka wody mineralnej w czasie zderzenia z opóźnieniem 30g uderza z siłą 300 N
Już mały i lekki smartfon może uderzyć z taką siłą, że pasażerowie boleśnie to odczują. Im cięższe przedmioty wozisz w bagażniku, tym większa szansa że podczas zderzenia przedostaną się do kabiny.
Niezabezpieczone przedmioty mogą zabić.
Większość z nas nie zdaje sobie sprawy jak gigantyczne siły działają na przedmioty w momencie zderzenia. Uderzenie w twardą przeszkodę przy 50 km/h powoduje chwilowe opóźnienie o wartość 30 G. Przedmioty nabierają wtedy prędkości zbliżonej do tej, przy jakiej doszło do wypadku (pojazd zatrzymuje się wtedy w ułamku sekundy). Leżąca na fotelu torba wylatuje przez przednią szybę, a inne niezabezpieczone przedmioty zaczynają uderzać i niszczyć z dużo większą siłą niż wskazywałaby na to ich masa. Efekt czołowego zderzenia z nieruchomą przeszkodą przy prędkości 50 km/h, będzie podobny jak efekt czołowego zderzenia dwóch aut wjeżdżających na siebie z prędkością 25 km/h. Przy uderzeniu czołowym niezabezpieczona walizka nabiera energii, która zamienia ją w pocisk o dużej sile rażenia. Dlatego nawet niewielkie przedmioty znajdujące się w bagażniku należy zabezpieczyć.
Walcząc o kolejne punkty w testach bezpieczeństwa producenci wprowadzili schowki w podłogach bagażników, aby zminimalizować ich przedostanie się do kabiny pasażerów. Siatki zabezpieczające montowane w bagażniku spełnią swoje zadanie przy zderzeniu czołowym. Podczas dachowania sprawdzają rolety bądź półki zakrywające przestrzeń bagażową. Zabezpieczenie ładunku niezależnie od jego wielkości jest priorytetem w transporcie.
Tematyka mocowania ładunków jest poruszana na szkoleniach typu:
- Kurs na kwalifikację wstępną
- Kurs na kwalifikację przyspieszoną
- Szkolenie okresowe
- Jazda defensywna
Edukacja i szkolenia dotyczące zabezpieczania ładunków.
Polski Event w trosce o bezpieczeństwo przewożonych osób oraz ładunków zachęca do korzystania z mat przeciwpoślizgowych i pasów transportowych do mocowania towarów. Firma obsługuje imprezy tematyczne i szkolenia z bezpiecznej jazdy na terenie całego kraju, dlatego instruktorzy techniki jazdy zwracają szczególną uwagę na zabezpieczanie ładunków pasami transportowymi. Szczególnie trudnym do przewiezienia ładunkiem jest miasteczko drogowe dla dzieci które ma powierzchnię 40 x 30 m i waży ponad 2 tony. Miasteczko rowerowe jest doskonałą atrakcją do ćwiczenia obowiązujących zasad ruchu drogowego w praktyce. Innym trudnym ładunkiem jest żyroskop czyli symulator przeciążeń dachowania. Jego wysokość na specjalnej lawecie to niespełna 4 metry, dlatego kierowca musi uważać na ograniczenia wysokościowe. Mobilna scena jest atrakcją każdej większej imprezy jednak jej transport stanowi nie lada wyzwanie. Wbrew pozorom nie waga stanowi największy problem jednak powierzchnia ściany bocznej która stwarza duże zagrożenie podczas mocnych podmuchów wiatru.