Czarny lód na drodze

niebezpieczny czarny lód

Czarny lód może być śmiertelnym zagrożeniem.

Gołoledź to jedna z najniebezpieczniejszych warunków atmosferycznych, którą może spotkać kierowca na drodze. Osadzająca się mgła lub padający deszcz zamarza na drodze. Dzieje się tak ponieważ temperatura może być zerowa lub dodatnia a temperatura gruntu minusowa. Zamarzająca cienka warstwa wody na drodze tworzy czarny lód, który jest bardzo niebezpieczny dla kierowców. Gołoledź jest prawie niewidoczna a kierowcy dowiadują się o niej za późno. Najczęściej w momencie kiedy koła utracą trakcję czyli podczas hamowania i skręcania.

Występowanie.

Czarny lód występuje bardzo często na wiaduktach i mostach. Wilgoć osadzająca się na górnej części konstrukcji może szybko zamarzać, ponieważ powierzchnia jest schładzana przepływającym pod nią powietrzem . Takie zjawisko może wystąpić nawet kiedy temperatura otoczenia wynosi +3 °C. Cienkiej warstwy lodu możemy spodziewać się na wszystkich drogach znajdujących się w okolicach rzek, jezior, stawów i innych zbiorników wodnych.

Czarny lód i jego objawy.

Jadąc samochodem po drodze pokrytej czarnym lodem najczęściej widać odśnieżoną jezdnię normalnym kolorze nawierzchni, przez co czujność kierowcy jest uśpiona. Wpatrując się nieco uważniej można dostrzec szklistość nawierzchni co potwierdza występowanie czarnego lodu. Czarny lód szczególnie po zmierzchu będzie odbijał światła innych pojazdów oraz latarni drogowych na co warto zwrócić uwagę. Dodatkowo czarny lód kierowca może wyczuć po prowadzeniu samochodu. W tym celu niezbędna jest prawidłowa pozycja za kierownicą o której pisaliśmy tutaj: Przygotowanie do jazdy. Kiedy prawidłowo siedzimy i trzymamy kierownicę a nasze koła jadą po czarnym lodzie to można odczuć że samochód zaczyna pływać. Oznacza to że niechętnie reaguje na ruchy kierownicą, a tor jazdy zmienia z minimalnym opóźnieniem.

Opona tocząca się po nawierzchni przyczepnej jest głośna i wydaje szum. Kiedy znajdzie się na lodzie szum ustaje a opona toczy się wręcz bezdźwięcznie. Dawniej kiedy nie było systemów bezpieczeństwa w samochodach kierowcy jeżdżący zimą uchylali minimalnie boczną szybę w samochodzie. Poprzez taki zabieg uważny kierowca słyszał kiedy opona ma przyczepność a kiedy porusza się po lodzie.

Poprzez opisane wyżej symptomy kierowca może przypuszczać i odpowiednio wcześniej reagować na czarny lód. Odpowiednio wczesna identyfikacja zjawiska nie należy do łatwych. 

Jak sobie poradzić?

Kiedy kierowca jest świadomy występowania czarnego lodu powinien stopniowo ograniczyć prędkość do takiej która pozwoli mu bezpiecznie pokonać trudny odcinek drogi. Nie należy wykonywać szybkich i gwałtownych manewrów które mogą przyczynić się do utraty stateczności samochodu. Pokonanie każdego skrzyżowania na odcinku drogi pokrytego cienką warstwą lody zobowiązuje do obniżenia prędkości niezależnie od pierwszeństwa. Wjeżdżając na skrzyżowanie należy się toczyć a przyspieszać należy dopiero po pokonaniu krzyżówki. Ta sama technika dotyczy pokonywania zakrętów. Wejście w zakręt powinno odbywać się bez gazu podczas hamowania silnikiem, po pokonaniu zakrętu kiedy koła się prostują można zwiększać prędkość. Technika pokonywania zakrętów jest opisana pod linkiem: Pokonywanie zakrętów.

Najniebezpieczniej jest kiedy koła stracą przyczepność i samochód wpadnie w poślizg. Nie ma jednej uniwersalnej techniki gwarantującej sukces i zażegnanie niebezpieczeństwa. Zaleca się jednak odpowiednie manewry obronne i hamownie w sytuacji awaryjnej. Obniżenie prędkości poprzez hamowanie, nawet w sytuacji kiedy uderzymy w przeszkodę zwiększa szansę przeżycia i zmniejsza obrażenia podróżujących.

Pomocne szkolenie.

Warto trenować niebezpieczne sytuacje drogowe w kontrolowanych warunkach. Instruktorzy techniki jazdy zapewnią odpowiedni program szkolenia do potrzeb kierowców i zadbają o całkowite bezpieczeństwo. Zajęcia mogą być realizowane w dowolnym mieście, wystarczy utwardzony teren lub plac. Mobilna płyta poślizgowa ma wymiary 50 x 6 m i umożliwia szkolenie w warunkach zbliżonych do gołoledzi drogowej. Wymiary płyty pozwalają na trening wielu wariantów zagrożeń i scenariuszy drogowych jak hamowanie awaryjne, omijanie przeszkody, awaryjna zmiana pasa ruchu. Warto wykorzystać symulator dachowania w którym można wykonać kilka bezpiecznych obrotów prawdziwym samochodem. Kierowca może sprawdzić swoją reakcję na sytuację drogową i przekonać się z jakim opóźnieniem reaguje na drodze. Refleksomierz jest autorskim symulatorem do treningu i mierzenia refleksu który firma Polski Event produkuje i wprowadza na rynek europejski.