Wymiana koła w samochodzie który złapał gumę
Wymiana koła w samochodzie osobowym nie jest trudna pod warunkiem że wiesz w jaki sposób to zrobić. Stosując się do kilku prostych zasad nie tylko w szybki sposób zmienisz oponę, ale będziesz bezpieczny. Zanim podniesiesz samochód, musisz zabezpieczyć koła przed poruszeniem się. W tym celu pod koła na osi, która nie będzie unoszona, podkładamy kliny, jeśli nie masz ich na wyposażeniu możesz podłożyć kamień lub inny przedmiot blokujący. Kolejną czynnością przed podniesieniem na lewarku jest poluzowanie śrub mocujących koło specjalnym kluczem. Jest to bardzo istotna czynność. Jeśli tego nie zrobisz i uniesiesz pojazd bez poluzowania nakrętek, odkręcenie uszkodzonego koła może okazać się niemożliwe. Poluzowanie śrub może być kłopotliwe z uwagi na zapieczenie się śrub. Dlatego doświadczeni kierowcy wożą ze sobą dodatkową rurkę, która służy do przedłużenia rączki klucza.
Zanim zaczniesz podnosić samochód lewarkiem zaciągnij hamulec ręczny, a w skrzyni manualnej zostaw samochód na biegu. Lewarek ustaw na twardym podłożu, jeśli znajduje się miękkim podłożu będziesz potrzebował kawałek deski. Każdy samochód posiada odpowiednie miejsca przeznaczone do podnoszenia samochodu znajdują się one zaraz za progiem samochodu i są często oznaczone strzałką lub trójkątem. Następnie możesz podnieść samochód kręcąc lub pompując go lewarkiem. Po odkręceniu koła warto położyć go obok lewarka pod progiem, jako dodatkowe zabezpieczenie. Następnie osadzasz koło zapasowe lub dojazdowe i dokręcasz śruby aż poczujesz opór na kluczu. Wyciągnij przebite koło spod samochodu i włóż do bagażnika po czym powoli opuść lewarek. Kiedy wyciągniesz lewarek powinieneś dokręcić śruby oraz schować niezbędne rzeczy.
Pamiętaj:
- Nie próbuj zmieniać koła, jeżeli czynność zagraża bezpieczeństwu. Na autostradzie najlepiej wezwij pomoc drogową
- Miej w bagażniku rękawice robocze, kawałek deski do ustawienia lewarka i duży worek na śmieci – na wypadek, gdyby opona była zabłocona
- Niewłaściwie dokręcone nakrętki koła mogą uszkodzić tarczę hamulcową lub piastę koła. Dokręć śruby kluczem dynamometrycznym do właściwego momentu obrotowego. Jeżeli nie dysponujesz kluczem, poproś w serwisie o sprawdzenie nakrętek. Przykręca się je krzyżowo czyli po przekątnej
- Zanim złapiesz gumę, sprawdzaj co roku ciśnienie w kole zapasowym
Naprawa uszkodzonego koła
Uszkodzone koło jak najszybciej oddaj do naprawy w zakładzie wulkanizacyjnym. Jeśli nie zrobisz tego od razu to podczas następnego złapania kapcia nie będziesz miał co zamienić. Jazda na różnych oponach na tej samej osi jest niebezpieczna, dlatego powinna trwać jak najkrócej. W samochodach coraz częściej stosuje się koła dojazdowe, o mniejszej średnicy i szerokości niż standardowe. Mają one ograniczoną prędkość i dystans. Najczęściej ich bezpieczny przebieg jest określany na 80 km a maksymalna prędkość na 80 km/h. Wiele nowoczesnych samochodów nie posiada w bagażniku żadnego koła a jedynie zestaw naprawczy. W celu bezpiecznego użycia i samodzielnej naprawy powinno się postępować zgodnie z załączoną instrukcją.
Polski Event organizuje imprezy o tematyce bezpieczeństwa na drodze zwane potocznie bezpieczny weekend oraz szkolenia z techniki jazdy. Podczas takich imprez można w bezpiecznych i czystych warunkach ćwiczyć wymianę koła na specjalnym symulatorze. Wymiana koła na symulatorze jest kierowana do wszystkich osób które nie potrafią i nie wiedzą jak to zrobić w fachowy sposób. Dodatkową atrakcją na takim szkoleniu może być symulator dachowania. Bezpieczne dachowanie buduje odpowiedzialne używanie samochodu oraz świadome zapinanie pasa bezpieczeństwa w czasie pokonywania każdego odcinka drogowego. Dla zainteresowanych podmiotów możliwy jest wynajem symulatorów wraz z organizacją całej imprezy lub szkolenia. Mobilne symulatory pozwalają na realizację usługi w miejscu wskazanym przez klienta.