Uderzenie w bok

uderzenie w bok pojazdu

Uderzenie w bok pojazdu czyli najsłabsze konstrukcyjnie miejsce.

Uderzenie w bok pojazdu czyli w najbardziej wrażliwy punkt. Są najgroźniejszymi rodzajami wypadków ponieważ przed urazem chroni nas jedynie szerokość bocznych drzwi. W takich wypadkach najczęściej głowa uderza o boczną szybę lub słupek. Przed tego typu urazami od kilku lat chronią nas boczne kurtyny.

Obrażenia w takim wypadku powstają najczęściej na jednym boku ciała od strony uderzenia. Głowa kierowcy po przebiciu szyby może uderzyć w pojazd lub przeszkodę z którymi doszło do zderzenia. Częściej ofiarami śmiertelnymi w tym typie zdarzenia są osoby z pojazdu uderzonego, a nie uderzającego. Obrażenia wewnętrzne są takie same jak w uderzeniu czołowym, czyli uszkodzenie kręgów, pęknięcie serca, rozerwanie wątroby, śledziony lub aorty. Dodatkowo uderzenia w bok mogą skończyć się urazami bioder i miednicy.

Około 25% wypadków z poważnymi uszkodzeniami ciała zdarza się w Europie w wyniku uderzenia w bok (bokiem) samochodu. Około połowy z nich to uderzenie w bok na przykład w słup lub drzewo.

Statystyka.

Analiza bazy danych systemu gromadzenia informacji o wypadkach drogowych (FARS) opracowanego przez amerykańską Krajową Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wykazała, że uderzenia w boczną część nadwozia po stronie przeciwnej do tej, po której siedzi kierowca lub pasażer stanowiły 11 procent wszystkich śmiertelnych wypadków z udziałem osób zapiętych w pasy bezpieczeństwa w kolizjach (bez dachowania) samochodów z rocznika modelowego 1999 lub nowszych w latach 2004-2009. Przypadki śmiertelne, w których podróżujący znajdowali się po przeciwległej stronie pojazdu w odniesieniu do miejsca uderzenia, stanowią również 29 procent wszystkich śmiertelnych zderzeń bocznych z udziałem pasażerów zapiętych w pasy bezpieczeństwa.

Zderzenie czołowe bezpieczniejsze.

Jeżeli dochodzi do wypadku samochodowego najbezpieczniej będzie uderzyć w przeszkodę przodem samochodu. Właśnie z tego też powodu konstruktorzy samochodu już na etapie projektowania wozu starają się nadać mu charakterystykę podsterowną, czyli w przypadku nieopanowania poślizgu uderzenie następuje w większość przypadków przodem. Poślizg nadsterowny jest bardziej efektowny jednak opuszczenie drogi bokiem samochodu powoduje duże ryzyko uderzenia w przeszkodę najsłabszym punktem, co będzie powodowało większe obrażenia wśród kierowcy i pasażerów. Istnieje wówczas duża szansa, że wyjdziemy z tej sytuacji bez uszczerbku na zdrowiu. Podejmując decyzję o zakupie samochodu, zwróćmy uwagę na to, jakie elementy bezpieczeństwa gwarantuje nam producent i wybierzmy taki, który gwarantuje nam go jak najwięcej. Pamiętajmy jednak, że nic nie zastąpi wyobraźni kierowcy, dlatego sami bądźmy uważni na drodze i czasem zdejmijmy nogę z gazu.

Profesjonalne szkolenia.

Firma Polski Event organizuje szkolenia z bezpiecznej jazdy na specjalnej mobilnej płycie poślizgowej. Zajęcia realizowane są indywidualnie lub grupowo w dowolnym miejscu. Mobilna płyta poślizgowa dzięki obniżonej przyczepności pozwala na trening wychodzenia z poślizgu przy małej prędkości. Niewielka prędkość pozwala na duży bufor czasowy, analizę sytuacji, czas na reakcję i powolne wdrażanie manewrów obronnych. Na szkoleniach wykorzystywany jest symulator poduszki na którym aktywuje się prawdziwą poduszkę powietrzną. Ładunek pirotechniczny który wyzwala poduszkę jest na tyle głośny że powoduje reakcję strachliwą wśród uczestników pokazu. Firma oferuje wynajem symulatorów i atrakcji związanych z bezpieczeństwem drogowym. Zdrowie i życie ludzkie jest największą wartością którą każdy z nas posiada, dlatego inwestycja w bezpieczeństwo jest bezcenne i procentuje w przyszłości.