Stabilna pozycja za kierownicą zależy od punktów podparcia.
Większość kierowców uważa, że jedynym zadaniem lewej nogi w procesie kierowania pojazdem jest obsługa sprzęgła. Idąc dalej, w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów lewa noga nie pracuje, zatem nie ma wpływu na bezpieczeństwo i jakość jazdy. To kompletna bzdura wynikająca z niewiedzy kierowców i braku podstaw techniki jazdy. Miejsce lewej nogi znajduje się nie bez powodu obok pedałów sterujących samochodem – po ich lewej stronie. Miejsce to najczęściej nazywa się podnóżek i ma niebagatelne znaczenie na prowadzenie samochodu. Stabilna pozycja za kierownicą pozwala na szybkie i precyzyjne ruchy, które zyskują na priorytecie wraz z rosnącą dynamiką jazdy. Kierowca wyczuwa zachowanie samochodu poprzez fotel a dokładniej części ciała które z nim się stykają (plecy i pośladki). O pozycji za kierownicą możesz przeczytać w artykule: Przygotowanie do jazdy. Jednocześnie dobrze ustawiony fotel i nogi są punktem podparcia zapewniającym stabilne prowadzenie pojazdu. Pięty powinny być oparte o podłogę natomiast lewa noga dociska ciało delikatnie do fotela. Największym plusem takiego ustawienia jest fakt, że ręce na kierownicy mogą szybko pracować nadmiernie się nie męcząc.
Nieprawidłowa pozycja za kierownicą.
Brak podparcia lewą nogą lub nieprawidłowo ustawiony fotel kierowcy może powodować opóźnioną reakcję, przesunięcie ciała podczas poślizgu lub szybkiej jazdy przez siłę odśrodkową, utrudnione odczytanie zachowania pojazdu po przekroczeniu przyczepności. Kiedy jedynym podparciem ciała kierowcy jest fotel intuicyjnie jego organizm szuka kolejnego punktu podparcia. Tym podparciem najczęściej jest kierownica i sztywno zapierające się na niej ręce. Z taką techniką operowania kierowca nie ma szans na prawidłowe zachowanie podczas zagrożenia na drodze. Sytuacja jest łatwo zauważalna podczas dynamicznej jazdy, kiedy kierowca zaciska dłonie na kierownicy i prostuje ręce. Takie zachowanie powinno informacją i przestrogą dla kierowcy i pasażerów. Z punktu ergonomii jazdy podparcie ciała na kierownicy powoduje szybkie zmęczenie mięśni rąk. Z czasem mięśnie odmówią posłuszeństwa a ręcę będą automatycznie obniżały się na kole kierownicy.
Nieprawidłowe punkty podparcia.
Do nieprawidłowych punktów podparcia zaliczamy: łokieć na kolanie, dłoń na lewarku, łokieć na oknie drzwi bocznych itp itd. Wszystkie punkty podparcia uniemożliwiające oburęczne trzymanie kierownicy pewnym chwytem są niepożądane i obniżają bezpieczeństwo.
Szkolenia bezpiecznej jazdy.
Technikę jazdy samochodem i umiejętności możesz poprawić w szkole bezpiecznej jazdy. Podczas zajęć w praktyce przekonasz się, że lewa noga w dużym stopniu ułatwia czucie pojazdu a w konsekwencji jego prowadzenie. Im mocniej dociśniesz się do fotela tym większą stabilność uzyskasz. Większa powierzchnia przylegania ciała do fotela umożliwia szybsze wyczucie uślizgu tylnej osi. Luźne ręce na kierownicy mają dużą swobodę kierowania przez co błyskawicznie i precyzyjnie operują kierownicą. Trening bezpiecznej jazdy możliwy jest na specjalnych oponach poślizgowych. Jeśli wolisz tradycyjne rozwiązania to mobilna płyta poślizgowa spełni twoje oczekiwania. Jeśli nie jesteś pewny czy twoja pozycja za kierownicą jest właściwa w szybki sposób to zweryfikujemy. Instruktor może ocenić technikę jazdy podczas zajęć praktycznych lub na symulatorach jazdy. Symulator wyścigowy umożliwia kontrolę zachowań kierowcy podczas jazdy na czas. Symulator dachowania obnaża każdą niedoskonałość pozycji za kierownicą, a przy okazji kształtuje świadomość kierowcy i pasażerów na istotę zapinania pasów bezpieczeństwa.