Podsterowność i nadsterowność czyli rodzaje poślizgów.
Jeżeli w danym momencie wskutek znoszenia samochód ma tendencję do samoczynnego powiększania promienia skrętu, na zakręcie „nie chce” wejść w zakręt i stara się pojechać prosto mimo odpowiedniego skrętu kierownicą to mamy wówczas do czynienia ze zjawiskiem podsterowności. W przypadku, gdy na skutek znoszenia samochód ma tendencję do samoczynnego zmniejszania promienia skrętu, a więc w zakręcie samochód skręca bardziej niż wynika to ze skrętu kierownicy oznacza że występuje zjawisko nadsterowności. Podsterowność i nadsterowność to dwa podstawowe rodzaje poślizgów. Wyróżnia się jeszcze poślizg czterokołowy kiedy występuje całkowity brak sterowności.
Pojawienie się podsterowności, nadsterowności lub poślizgu czterokołowego zależy m.in. od:
- konstrukcji opon
- ciśnienia w ogumieniu
- masy pojazdu
- wartości sił poprzecznych działających na koła
- promienia zakrętu
- prędkości jazdy
W związku z powyższym, ten sam samochód w różnych sytuacjach może być podsterowny lub nadsterowny. W większości przypadków samochody z przednim napędem zachowują się głównie podsterownie, natomiast tylnonapędowe nadsterownie. Istnieją jednak wyjątki dlatego nie można tego stwierdzenia przyjąć za regułę.
Podsterowność i nadsterowność – występowanie.
Do poślizgu podsterownego dochodzi kiedy przednie koła mają mniejszą przyczepność niż tylne. Może to nastąpić na przykład w wyniku zbyt szybkiego wejścia w zakręt. W takiej sytuacji zdejmujemy nogę z pedału gazu i nie wykonujemy kierownicą gwałtownych ruchów. Jeżeli odjęcie gazu nie pomaga należy rozpocząć hamowanie aby zwiększyć docisk przedniej osi.
Poślizg nadsterowny spowodowany jest utratą przyczepności przez tylne koła. Najczęściej dochodzi do niego, gdy gwałtownie zdejmiemy nogę z pedału gazu bądź wykonamy gwałtowny ruch kierownicą. W przypadku poślizgu nadsterownego, także ujmujemy gazu i wykonujemy kierownicą kontrę w tą stronę, w którą ucieka nam tył samochodu. Zakładanie kontry ma zastosowanie w samochodach bez systemu stabilizacji toru jazdy (ESP). Jeżeli pojazd posiada ten system to rola prowadzącego ogranicza się do celowania w zakręt, czyli wskazywania za pomocą kierownicy aktualnej krzywizny zakrętu.
Trening bezpiecznej jazdy ograniczający podsterowność i nadsterowność.
Polski Event prowadzi szkolenia z doskonalenia techniki jazdy wykorzystując mobilną płytę poślizgową. Instruktorzy techniki jazdy uczą jak poradzić sobie w sytuacji kiedy nastąpi poślizg podsterowny, nadsterowny lub czterokołowy. Płyta poślizgowa jest głównym elementem mobilnej infrastruktury umożliwiającej szkolenia na dowolnej utwardzonej powierzchni jak plac firmowy lub parking dla pracowników. Profesjonalne nawodnienie płyty ogranicza jej przyczepność i wywołuje poślizg już od prędkości 30 km/h co sprawia że szkolenie jest bezpieczne a elementy eksploatacyjne samochodu nie zużywają się nadmiernie. Urządzeniem wspierającym proces szkolenia może być symulator dachowania który pokazuje na przykładzie kursantów zagrożenie podczas wypadku z dachowaniem. Istnieje możliwość nauki wychodzenia pojazdu który pozostał na dachu pod okiem instruktora techniki jazdy.
Dodatkowe i inne atrakcje związane z motoryzacją BHP i innymi dziedzinami pokrewnymi z bezpieczeństwem znajdują się na stronie firmy Polski Event. Firma oferuje wynajem symulatorów na imprezy, targi konferencje, dni bezpieczeństwa i szkolenia. Innowacyjne podejście do szkoleń pozwala uzyskać wysoką efektywność wpływającą pozytywnie na zmianę zachowań i przyzwyczajeń pracowników. Szkolenie bezpiecznej jazdy dedykowane jest dla wszystkich kierowców, zarówno amatorów jak i zawodowych którzy posiadają dodatkowe kategorie prawa jazdy.