Ograniczone zaufanie.
Podstawowa zasadą przez wszystkich kierujących znaną jest zasada ograniczonego zaufania. Każdy uczestnik ma obowiązek stosować się do przepisów ruchu drogowego, jednak czy każdy się stosuje? Przepis – teorią a życie – praktyką, dlatego ograniczone zaufanie powinno cechować każdego kierowcę. Najważniejszym celem jest ciągła obserwacja innych uczestników ruchu oraz przewidywanie ich zachowań czy zamiarów. Warto mieć świadomość że spora część kierowców nie stosuje się do przepisów ruchu drogowego, jeździ pod wpływem alkoholu lub środków podobnie działających, kieruje bez prawa jazdy bądź nie ma wykupionej polisy OC. Każdego dnia mijamy na drodze takich niebezpiecznych kierowców, którzy mogą w jednej chwili zniszczyć nasze życie! Nie możemy zakładać że każdy kierowca jest odpowiedzialny, dba o bezpieczeństwo swoje i innych.
Świadomość drogowa jest pierwszym krokiem do poprawy bezpieczeństwa, wzmożonej koncentracji za kółkiem i szybszej reakcji. Świadomy kierowca wystrzega się potencjalnych niebezpieczeństw. Dojeżdżając do skrzyżowania na zielonym świetlne, powinien kątem oka obserwować co dzieje się na drogach wlotowych. Mając pierwszeństwo przejazdu bezpieczny kierowca powinien upewnić się o możliwości przejazdu. Warto kontrolować sytuacje dookoła pojazdu, ponieważ na drodze wielopasmowej wielu kierowców w nagły i niesygnalizowany sposób zmieniają pasy ruchu. Ograniczone zaufanie sprowadza się do myślenia za bezmyślnych kierujących. Brak zaufania na drodze naturalnie poprawia koncentrację, motywuje obserwacje i analizę sytuacji oraz wpływa na szybkość reagowania na zagrożenie.
Zasada Ograniczonego Zaufania.
Obowiązuje podczas ruchu pieszych, jazdy na rowerze, motocyklu czy innych pojazdach poruszając się po drogach publicznych. Należy korzystać z niej nawet podczas najkrótszych tras w okół miejsca zamieszkania. Mając pierwszeństwo nie jesteś zwolniony z czujności, obserwacji, upewniania się i myślenia. Nigdy nie masz 100% gwarancji że kierowca w pobliżu zastosuje się do przepisów. Ograniczenie zaufania dotyczy też drugiej strony czy mnie jako kierowcy. Powinienem zawsze mieć na uwadze innych kierujących i uczestników drogi. Kultura jazdy, płynna jazda i uprzejmość wobec pieszych, rowerzystów i innych kierowców ułatwia wszystkim życie i może wpływać na poprawę bezpieczeństwa. Widząc zanikający pas ruchu którym jedzie kierowca z włączonym kierunkowskazem, nie należy utrudniać mu ruchu pomimo pierwszeństwa. Należy zwracać szczególną uwagę na przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe. Jeżdżąc po drogach obowiązkowo stosuj się do ograniczeń prędkości i dodatkowo upewniaj się o możliwości przejazdu w miejscach przecięcia ruchu. Cmentarze są pełne kierowców którzy mieli pierwszeństwo przejazdu!
Rozpoznanie niebezpiecznego kierowcy
Widząc pojazd lub uczestnika ruchu zachowującego się odmiennie od stereotypu drogowego należy spodziewać się nieprzewidywalnego toku dalszych wydarzeń. Kierowca odbiegający od normy to taki który na przykład jadzie agresywnie, nie utrzymuje toru jazdy, nie sygnalizuje manewrów, rozmawia przez telefon itd. W takiej sytuacji najlepiej zachować możliwie duży odstęp od zagrożenia. Wyprzedzanie takiego kierowcy jest ryzykowne. Zalecane jest unikanie dłużej jazdy w martwym polu innego samochodu.
Ograniczone zaufanie na szkoleniach
Bezpieczna jazda i szkolenie defensywnej jazdy opiera swoje zasady na ograniczonym zaufaniu. Zasada ograniczonego zaufania jest podstawą techniki i taktyki jazdy. Wiele zadań i ćwiczeń dotyczy manewrów obronnych wywołanych nieprawidłowym zachowaniem innego uczestnika ruchu. Bezpieczny weekend to event motoryzacyjny wspierający prawidłowe zachowania i manewry drogowe. Symulator dachowania i symulator zderzeń są podstawowymi narzędziami edukacyjnymi które rozwijają świadomość kierowców. Zachęcają do ograniczenia prędkości, świadomej jazdy i zapinania pasów bezpieczeństwa.