Bezpieczny odstęp w mieście.
Odległość od pojazdu poprzedzającego w warunkach miejskich jest równie ważny co na drogach ekspresowych i autostradach. Ogólnie przyjętą zasadą bezpieczeństwa związanego z odstępem jest reguła minimum 2 sekund. W praktyce odliczamy w myślach 2 sekundy kiedy pojazd przed nami mija charakterystyczny punkt i sprawdzamy czy po co najmniej 2 sekundach znajdziemy się w tym miejscu. Dokładny opis zasady 2 sekund oraz jej stosowanie zostało opisane wcześniej: Bezpieczny odstęp. Wraz z pogarszającymi się warunkami odstęp czasowy powinniśmy zwiększać. Odstęp w mieście będzie nieco krótszy podczas stosowania tej zasady. Wraz ze wzrostem prędkości przy zachowaniu stałego odstępu czasowego przestrzeń między samochodami wydłuży się. W mieście poruszamy się z niższymi prędkościami niż poza obszarem zabudowanym, dlatego odstępy będą krótsze.
Reakcja człowieka.
Zasada została wyznaczona na co najmniej 2 sekundy z prostego powodu. Przeciętne czasy reakcji kierowców wynoszą między 0,75 s – 1,5 s. Dane dotyczą reakcji na niespodziewane bodźce. Człowiek który spodziewa się zagrożenia (bodźca) przygotowuje reakcje uzyskując szybszy czas reakcji. Ruch drogowy jest nieprzewidywalny dlatego badania zostały przeprowadzone w niespodziewanych warunkach. Wypadek jest to niespodziewane i zaskakujące zdarzenie drogowe co sama nazwa sugeruje. Brak elementu zaskoczenia na pojawiający się bodziec mógłby przecenić regułę 2 sekund i wypaczyć jej uniwersalne zastosowanie. O reakcji kierowcy można przeczytać więcej w poprzedniej publikacji: Czas reakcji.
Czas zwłoki układu hamulcowego.
Ustalając w/w zasadę przyjęto zwłokę zadziałania układu hamulcowego. Jest to czas od momentu naciśnięcia na pedał hamulca aż do wytworzenia w układzie odpowiedniego ciśnienia i rozpoczęcia rzeczywistego hamowania. Czas ten wynosi około 0,25 sekundy. Dodatkowo światła stop znajdujące się z tyłu samochodu jeśli posiadają zwykłe żarówki zaświecają się z opóźnieniem około 0,1 sekundy od naciśnięcia na hamulec. Światła LED nie mają aż takiego opóźnienia w działaniu.
Przez wymienione opóźnienia reakcja kierowców z wolniejszym refleksem może wydłużyć się aż do 1,85 sekundy. W pewnych sytuacjach zachodzą dodatkowe spowalniacze wynikające z wieku, pory nocnej, zmęczenia, rozkojarzenia, stanu psychofizycznego itp itd. Dlatego dwie sekundy zostały ustalone jako minimalny czas a każdy kierowca może do tego czasu dodać większy bufor bezpieczeństwa. Większy odstęp daje więcej czasu na manewry obronne w razie niebezpiecznej sytuacji. Należy jednak zachować zdrowy rozsądek tak aby innym nie utrudniać ruchu.
W miejskich warunkach gdzie często stoimy w korku nie powinniśmy łamać zasady minimum 2 sekund. Potencjalnych miejsc kolizyjnych w obszarze zabudowanym jest znacznie więcej niż poza nim. Jadąc w korku jesteśmy znudzeni i często zajmujemy się innymi rzeczami nie związanymi z prowadzeniem samochodu. Pomimo niewielkich prędkości i ślimaczego tempa można najechać na pojazd jadący przed nami. Dlatego utrzymuj bezpieczny odstęp w mieście tak żeby cały czas widzieć opony pojazdu poprzedzającego. W razie zatrzymania nie podjeżdżaj zbyt blisko zderzaka innego kierowcy. Wolny odstęp może być bardzo przydatny kiedy nadjedzie pojazd uprzywilejowany lub w momencie gdy samochód z przodu uszkodzi się.
Wielu kierowców nie potrafi jeździć płynnie podczas dużego natężenia ruchu i korków drogowych. Ciągle podjeżdżają i zatrzymują się co dodatkowo wydłuża zatory drogowe. Płynna jazda w kolumnie bez zbędnych przyspieszeń i zatrzymań generuje największą przepustowość na skrzyżowaniach i rondach. Jadąc „na zderzaku” ograniczasz swoją widoczność i nie dajesz sobie szansy na bezpieczne hamowanie w sytuacji awaryjnej!
Szkolenia i bezpieczny odstęp w mieście.
Szkolenia z jazdy w ruchu miejskim powinny rozpoczynać się we wczesnym etapie kształtowania uczestnictwa w ruchu. Miasteczko rowerowe dla dzieci uczy zasad drogowych oraz płynności w podróżowaniu. Miasteczko drogowe to atrakcja na imprezy oraz szkolenia o powierzchni 1200 m2. Może być rozstawione i dostosowane do nietypowych wymiarowo przestrzeni.
Szkolenia kierowców realizowane są podczas zajęć z jazdy defensywnej. Instruktorzy podczas miejskiej jazdy wskazują miejsca niebezpieczne i zwracają szczególną uwagę na potencjalne zagrożenia. Dodatkową atrakcją w szkoleniu z bezpiecznej jazdy jest symulator dachowania dzięki któremu kursant nabiera szacunku do prędkości i zapinania pasów. Bezpieczny pokaz dachowania daje wyobraźnie dotyczącą zagrożenia zdrowia i życia podczas zderzenia z dachowaniem.