Nocna jazda czyli jak prowadzić po zmroku
Bezpieczny i świadomy kierowca zobowiązany jest poruszać się z taką prędkością, aby w każdej (szczególnie awaryjnej) sytuacji zatrzymać pojazd na odcinku wolnym od przeszkód. Nocna jazda po nieoświetlonych drogach ogranicza widoczność do zasięgu aktualnie używanych świateł. Kierowcy często zapominają o dostosowaniu prędkości do panujących warunków atmosferycznych oraz pory dnia. Przekraczając prędkość pozwalającą na bezpieczne zatrzymanie pojazdu na odcinku drogi oświetlonej przez reflektory, odbieramy sobie szansę skutecznego hamowania. Poruszając się 90 km/h, całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego na mokrej nawierzchni asfaltowej wyniesie ok 100 m (biorąc pod uwagę czas reakcji, czas zadziałania układu hamulcowego, opóźnienie hamowania i hamowanie rzeczywiste). Światła mijania mają zasięg 40 m, a drogowe 100 m. Często na nieoświetlonej drodze poza obszarem zabudowanym nie jesteśmy w stanie zobaczyć więcej niż oświetlają nasze reflektory. Wniosek nasuwa się sam: Nie wyprzedzaj zasięgu własnych świateł.
Nocna jazda a zmiana świateł
Zmieniając światła na drogowe widać znacznie więcej, natomiast powracając na światła mijania skraca się dystans widoczny przed pojazdem. Różnica w zasięgu omawianych świateł jest bardzo duża, dlatego zmieniając popularne „długie na krótkie” powinno się zmniejszyć prędkość. Ważna jest ostatnia krótka chwila przed powrotem na światła mijania. Należy ją przeznaczyć na zapamiętanie jak największej ilości informacji związanych z obszarem drogi przed pojazdem.
Podczas wymijania z innymi pojazdami dochodzi do olśnienia i przez moment kierujący traci widoczność przestrzeni znajdującej się za pojazdem oślepiającym. W zależności od wieku człowieka stan chwilowego olśnienia trwa nawet do kilku sekund. Niestety naturalnym odruchem ludzkiego oka jest podążanie w kierunku światła. Możemy jedynie zmniejszyć oddziaływanie świateł pojazdów oślepiających nas poprzez świadome kierowanie naszego wzroku na prawą część pasa ruchu. Warto też pomyśleć o zmniejszeniu prędkości podczas nocnego wymijania z pojazdami.
Wiedząc, że po zachodzie słońca widoczność jest ograniczona, nie należy pogarszać jej na własne życzenie. Szczególnie ważne jest utrzymywanie czystości reflektorów oraz szyb (od strony zewnętrznej i wewnętrznej). Zachowanie ich w czystości gwarantuje maksymalną odległość widzenia oświetlonego obszaru przed pojazdem. Jeżeli samochód posiada regulacje podświetlenia deski rozdzielczej powinno się ją zmniejszyć do minimum podczas nocnej podróży. Nie należy podczas jazdy używać oświetlenia wnętrza kabiny, ponieważ zmiana natężenia światła zakłóca zasięg wzroku.
Nocna jazda oznacza niższą temperaturę
Nocą temperatura spada a przyczepność maleje, dlatego należy dokładnie obserwować nawierzchnię. Jeżeli temperatura spada poniżej 3⁰ C, może miejscami występować oblodzenie, szczególnie w okolicach rzek i zbiorników wodnych, lasach, na mostach i wiaduktach.
Warto wykorzystać poruszające się przed nami pojazdy i dzięki nim dostrzec maksymalną ilość informacji. Obserwacja innych uczestników ruchu pozwala odczytać przypuszczalny przebieg drogi, zakręty, spadki i wzniesienia, przeszkody omijane, a nawet miejsca potencjalnie niebezpiecznie, w których poprzedzający pojazd hamował. Jeśli to możliwe, warto wykorzystać do obserwacji nie tylko własne reflektory, ale również pojazdów przed nami i tych jadących z naprzeciwka. Im wcześniej zauważymy nieprzewidzianą sytuacje, tym więcej czasu mamy na bezpieczną reakcje.
Nocna jazda nie zwalnia z myślenia
Nocą należy utrzymać bezpieczny odstęp od pojazdów poprzedzających, nie może on być na tyle krótki, aby nasze światła świeciły po lusterkach samochodu jadącego przed nami. Zasięg świateł używanych w danej chwili nie powinien oświetlać zderzaka tego kierowcy.
Szczególnie po zmroku bardzo ważne jest sygnalizowanie zmiany pasa ruchu, manewrów omijania i wyprzedzania. Używanie świateł kierunkowskazu ostrzega kierujących za nami o przeszkodzie, nieoświetlonym rowerzyście czy pieszym. Używając świadomie kierunkowskazów zwiększasz bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego.
Będąc pojazdem wyprzedzanym należy utrzymywać włączone światła drogowe (długie) do momentu, aż pojazd wyprzedzający znajdzie się na naszej wysokości. Takie zachowanie pozwala znacznie więcej zobaczyć kierowcy poruszającemu się szybciej (oświetlamy mu w znacznym stopniu jezdnię). Będąc w odwrotnej sytuacji (wyprzedzając pojazd) należy pamiętać, że światła drogowe zapalamy nie wcześniej niż będąc na wysokości pojazdu wyprzedzanego.
Po zmierzchu światła drogowe powinny być traktowane przez kierującego jako docelowe. Należy używać ich jak najczęściej na nieoświetlonych drogach. Znaczna część kierowców odkrywa wtedy, że świateł „długich” można używać częściej i dłużej niż dotychczas, a co za tym idzie widzieć większy dystans przed pojazdem. Używanie świateł drogowych, jest możliwe tylko od zmierzchu do świtu na nieoświetlonych drogach a dodatkowo, jeśli nie powoduje oślepienia innych kierujących lub pieszych poruszających się w kolumnie.
Nigdy nie wyprzedzaj zasięgu własnych świateł
Misją firmy Polski Event jest poprawa bezpieczeństwa poprzez działania mające na celu uświadamianie uczestnikom zagrożeń pojawiających się w ruchu drogowym. Szkolenia prowadzone przez firmę mają na celu zwiększenie wrażliwości drogowej oraz poprawę umiejętności jazdy. Firma posiada w ofercie Miasteczko rowerowe w którym dzieci uczą się zasad poruszania po drodze zarówno w dzień jak i po zmierzchu. Polityka szkoleń od najmłodszych lat nie jest przypadkiem i ma kształtować postawy poszanowania przepisów wśród najmłodszych uczestników ruchu. Mobilne miasteczko drogowe może być rozstawione w dowolnym miejscu wskazanym przez klienta. Polski Event posiada największe mobilne miasteczko ruchu drogowego w Polsce mające wymiary to 40 x 30 metrów! Dla osób żądnych wrażeń firma przygotowała symulator dachowania który ma możliwość bezpiecznego rolowania z prędkością nawet do 60 obrotów na minutę, co również jest rekordem w kraju wśród tego typu atrakcji.