Niepełnosprawny kierowca pełnoprawnym uczestnikiem ruchu.
Wiele osób z ograniczeniami sprawności i innymi dysfunkcjami może prowadzić pojazd mechaniczny i być pełnoprawnym uczestnikiem ruchu. Tylko niektóre rodzaje niepełnosprawności wykluczają uzyskanie prawa jazdy (np. brak wzroku czy choroba neurologiczna, która zakłóca prawidłowe funkcjonowanie mózgu). Podstawową zasadą jest posiadanie minimum dwóch sprawnych kończyn, a jedną z nich musi być ręka. Niepełnosprawny kierowca wcale nie musi być gorszym kierowcą od pełnosprawnego. Kierowcami mogą być osoby z ograniczoną sprawnością ruchową czy niesłyszący, ale także cukrzycy, którzy przedstawią stosowną opinię diabetologa i stale kontrolują przebieg choroby. Od czerwca 2011 roku także epileptycy, którzy w ciągu ostatnich dwóch lat nie mieli napadu padaczkowego.
W przypadku niesprawności ruchowej z odsieczą przychodzi technika. Niepełnosprawny kierowca musi zaopatrzyć się w specjalnie dostosowany pojazd, w czym pomagają środki z programu wsparcia osób niepełnosprawnych „Aktywny samorząd”. Dodatkowo, na podstawie art. 8. ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, osoby o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności – bez względu na rodzaj schorzenia – oraz o lekkim stopniu niepełnosprawności w związku ze schorzeniami narządów ruchu, które nabywają na własne potrzeby sprzęt rehabilitacyjny, wózki inwalidzkie, motorowery, motocykle lub samochody osobowe, są zwolnione z podatku od czynności cywilnoprawnych.
Dostosowanie pojazdu.
Niepełnosprawność nie musi być przeszkodą w prowadzeniu samochodu, konstruktorzy bez problemów radzą sobie z dostosowaniem pojazdu do indywidualnych wymagań kierowców.
Automatyczne przekładnie, dodatkowe uchwyty, obracane fotele czy specjalne windy (firmy motoryzacyjne przełamują bariery niepełnosprawności). Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom nawet osoby na stałe poruszające się na wózku inwalidzkim mogą samodzielnie jeździć samochodem. Dla wielu przeszkodą na drodze do posiadania własnego auta stoją finanse. Jedną z możliwości pozyskania funduszy są dofinansowania PFRON. Naprzeciw potrzebom kierowców coraz częściej wychodzą też przedstawiciele producentów, możliwości dostosowania auta do indywidualnych potrzeb oraz zniżki przy zakupie pojazdów rozszerzają bazę ich potencjalnych nabywców, ale przede wszystkim pozytywnie świadczą o społecznej odpowiedzialności.
Planując zakup samochodu dostosowanego do potrzeb osoby niepełnoprawnej należy ustalić kto i jak będzie z niego korzystał. Czasami przeróbki wymaga jedynie siedzenie pasażera (jeżeli osoba niesprawna ruchowo nie będzie samodzielnie jeździła autem). Inaczej przystosowuje się pojazd mający służyć równocześnie innym członkom rodziny. Oczywiście nie można zapomnieć o prawie jazdy. Zainteresowani w internecie znajdą listę z szkołami nauki jazdy które prowadzą kursy dla osób niepełnosprawnych. W Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego można zdawać odpowiedni egzamin państwowy. Producenci samochodów (a znacznie częściej zakłady specjalizujące się w przeróbkach aut dla osób niepełnosprawnych) dysponują całą gamą udogodnień. Wszystko żeby dostosować pojazd do indywidualnych potrzeb klienta. Zupełnie inaczej będzie zmodyfikowany samochód dla osoby z ograniczoną ruchomością rąk niż kogoś, kto porusza się na wózku inwalidzkim.
Automatyczna skrzynia biegów.
W przypadku niedowładu nóg podstawowym rozwiązaniem jest montaż ręcznego gazu i hamulca oraz automatycznego sprzęgła. Jeżeli niepełnosprawność dotyka kończyn górnych do dyspozycji są między innymi: instalacja spersonalizowanego układu przełączników (np. wycieraczek czy kierunkowskazów), przekładnie ułatwiające manewrowanie kierownicą czy też bardziej zaawansowane systemy pozwalające kierować autem za pomocą drążka przypominającego joystick. Standardowo pojazdy te są wyposażone w automatyczną skrzynią biegów, ale jeżeli kierowcy zależy na wersji manualnej, ma możliwość korzystania z niej dzięki urządzeniu pozwalającemu zmieniać biegi nogą.
Wózek inwalidzki nie jest przeszkodą.
Samochodem mogą jeździć również osoby poruszające się na wózku inwalidzkim (nawet cierpiący na tetraplegię, czyli paraliż czterokończynowy). Jeżeli stan zdrowia pozwala im samodzielnie przesiąść się z wózka na siedzenie kierowcy to w autach montuje się obrotowe (czasem wysuwane), wygodne w obsłudze fotele. Dodatkowo przydatne są różnego typu podnośniki czy windy służące do zapakowania wózka. Innym rozwiązaniem jest dostosowanie pojazdu za pomocą odpowiednich mocowań, ramp i modyfikacji drzwi, aby niepełnosprawny kierowca mógł wjechać wózkiem na miejsce kierowcy. Wnętrze samochodu osoby z tetraplegią przypomina bardziej kokpit samolotu, niż typowy samochód. Tu najczęściej spotkać można wspomniane już przekładnie, joysticki, jeszcze bardziej zaawansowane technologicznie systemy sterowania głosem, odpowiednie lusterka i innego typu udogodnienia. Wszystko musi być w zasięgu możliwości ruchowych prowadzącego.
Niepełnosprawny kierowca posiada przywileje dlatego nie utrudniaj mu życia.
Zatrzymywanie auta na specjalnie wyznaczonych kopertach wymaga posiadania imiennej karty parkingowej. Od 1 lipca 2014 roku podobny dokument wydać może jedynie przewodniczący Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności. Z uwagi na ostatnią zmianę przepisów, karty wydane do 30 czerwca 2014 roku tracą ważność 1 lipca 2015 roku.
Polski Event prowadzi również zajęcia z doskonalenia techniki jazdy i zagrożeń w ruchu drogowym dla kierowców niepełnosprawnych. Instruktorzy techniki jazdy zapraszają na szkolenie zgodnie z ich autorskim programem dla osób z dysfunkcjami. Jesteśmy jedyną szkołą w Polsce która oferuje tego typu usługę. Posiadamy mobilną płytę poślizgową, symulator dachowania, troleje, symulator wystrzału poduszki powietrznej, refleksomierz, symulator wyścigowy, żyroskop, symulator przeciążeń, alkogogle i wiele innych atrakcji dla dzieci i dorosłych. Podczas szkoleń korzystamy z własnej infrastruktury realizując usługę na terenie całego kraju.