Optymalne rozłożenie masy a prowadzenie samochodu.
Bardzo duży wpływ na prowadzenie samochodu i jego charakterystykę ma masa pojazdu a dokładniej mówiąc jej rozłożenie. Jeżeli uda się go zoptymalizować można osiągać lepsze wyniki bez ponoszenia dużych kosztów modyfikacji.
Na całkowitą masę samochodu składa się suma nacisków jakie każde z kół wywiera na podłoże. Znaczenie ma zarówno rozkład masy pomiędzy przednią i tylną osią oraz na poszczególne dwa koła każdej osi. Różnice w balansie przód-tył mają największy wpływ na charakterystykę prowadzenia samochodu. Czynią go podsterownym (większa masa na przedniej osi) lub nadsterownym przy bardziej obciążonym tyle pojazdu. Teoretycznie najkorzystniej jest aby rozkład mas między osiami miał proporcje 50:50 – jednak taka sytuacja zdarza się rzadko szczególnie w cywilnych samochodach. Z niemal idealnego balansu znane są samochody marki BMW oraz niektóre pojazdy sportowe wyższej klasy. Rozkład masy zależy głównie od przedniego lub tylnego umiejscowienia silnika. Istnieje możliwość poprawy poprzez zmianę proporcji między osiami oraz między prawą i lewą stroną samochodu.
Przygotowując przednionapędowy samochód do sportu usuwa się wiele elementów wnętrza (tapicerki i tylne kanapy), co przy praktycznie zerowym odchudzeniu przodu auta jeszcze pogarsza niekorzystny balans fabryczny. Sytuację poprawia zamontowanie dość ciężkiej klatki bezpieczeństwa lub często spotykane w samochodach rajdowych dwa koła zapasowe. Szukanie możliwości udoskonalenia fabryki należy zacząć od pomiarów nacisków na poszczególne koła za pomocą wagi ramieniowej. Żeby wyniki ważenia były jak najbardziej miarodajne warto uwzględnić rzeczywistą masę kierowcy (lub w rajdach dwuosobowej załogi). Jeżeli sam kierowca wykonuje pomiar można jego masę zastąpić stosownymi odważnikami. Jest to szczególnie istotne w przypadku samochodu przygotowywanego do wyścigów, gdzie ciężar kierowcy skupiony z lewej strony zaburza balans.
Masa pojazdu – możliwości rozłożenia.
Rozłożenie masy regulować możemy dokonując zmian w ustawieniu zawieszenia. Regulując wysokość zmienia się również nacisk jakie dane koło wywiera na podłoże. Rozkład masy podczas regulacji zmienia się po przekątnej i przykładowo zwiększając nacisk koła przedniego prawego, wzrasta również masa na kole tylnym lewym. Proces regulacji jest dość żmudny i wymaga dużej cierpliwości. Poszczególne etapy zmiany ustawień wraz z ich efektami warto skrupulatnie notować. Zaoszczędzi to czas w przyszłości i pozwoli na szybsze dostosowanie samochodu do bieżących warunków. Na rozkład masy może także wpływać rozmieszczenie poszczególnych elementów pojazdu. Często praktykuje się np. przeniesienie akumulatora do tylnej części samochodu. Możliwe jest także stosowanie balastu w celu wyrównania jednak zwiększa on całkowitą masę pojazdu.
Polski Event organizuje treningi bezpiecznej jazdy na których kierowcy mogą sprawdzić właściwości jezdne swoich samochodów, poprawić umiejętności oraz testować optymalne ustawienia. Masa pojazdu ma ogromny wpływ na prowadzenie pojazdu o czym można przekonać się na szkoleniach. Zajęcia odbywają się na terenie całego kraju w ośrodkach doskonalenia techniki jazdy, lotniskach lub w dowolnym miejscu wskazanym przez klienta. Szkolenia bezpiecznej jazdy mogą być realizowane nawet na parkingu firmowym. Umożliwia to specjalna mobilna płyta poślizgowa oraz przeszkody z pianki i pachołków. Dodatkowymi sprzętami wspierającymi proces szkolenia jest symulator wyścigowy oraz symulator dachowania.