Jazda na luzie czy hamowanie silnikiem?
Hamowanie silnikiem jest elementem techniki jazdy pozwalającym generować pewne oszczędności związane z obniżeniem zużycia paliwa, a w niektórych sytuacjach mającym wyraźny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Podczas hamowania silnikiem jednostka napędowa nie zużywa ani kropli paliwa (w odróżnieniu od jazdy na luzie), dodatkowo samochód zwalnia bez obciążania hamulców, co ma niebagatelne znaczenie podczas jazdy w górach (na odcinkach długich zjazdów).
Jeśli chcesz prawidłowo hamować silnikiem musisz postępować według poniższej receptury:
1. Poznać swój samochód oraz nauczyć się korzystać z obrotomierza. Silnik każdego samochodu najlepiej zachowuje się w ściśle określonym zakresie prędkości obrotowej. Ogólnie można przyjąć, że dla silnika benzynowego będzie to zakres od 2000 do 4500 obrotów/minutę, dla diesla od 1500 do 3500 obrotów/minutę, jednak każdy samochód może mieć ten zakres szerszy lub węższy. Wystarczy wsłuchać się w dźwięk podczas hamowania silnikiem – nagłe pojawienie się nietypowych odgłosów, np. basowego buczenia oznacza konieczność zmiany biegu na niższy.
2. Technika hamowania silnikiem jest banalnie prosta. Zamiast dojeżdżać ze stałą prędkością do miejsca zatrzymania i pod sam koniec hamować hamulcem nożnym, zdejmij nogę z gazu na kilka sekund wcześniej, ale nie wyrzucaj biegu na luz.
3. Gdy obroty silnika zaczną zbliżać się do 2000 (lub 1500 dla diesla), zmień bieg na niższy, bez dotykania gazu. Obroty silnika wyraźnie wzrosną. Postępuj tak, aż do momentu, w którym konieczne będzie zatrzymanie samochodu, wtedy użyj hamulca nożnego.
4. Powyższe punkty dotyczyły jazdy miejskiej po płaskiej drodze. W terenie górzystym zasada jest zbliżona, jednak hamowanie silnikiem nie służy do zatrzymania samochodu, ale do utrzymania stałej prędkości podczas zjazdu, bez konieczności ciągłego stosowania hamulca nożnego – co może spowodować przegrzanie klocków hamulcowych lub zagotowanie płynu hamulcowego, a w efekcie brak możliwości zahamowania pojazdu w momencie wystąpienia niebezpieczeństwa.
5. Podczas zjazdu ze wzniesienia zmień bieg na niższy i zdejmij nogę z gazu. Obserwuj prędkościomierz jeśli prędkość utrzymuje się na stałym poziomie, wybrałeś idealne przełożenie. Jeśli prędkość wzrasta zmień bieg na niższy, jeśli maleje wrzuć wyższe przełożenie.
6. Nie daj się zwieść pokusie jazdy na najniższych możliwych obrotach silnika, nowoczesne samochody wyposażone są w układ podtrzymania pracy silnika. Kiedy obroty spadną poniżej około 1200 na minutę jednostka napędowa zaczyna zużywać pewne ilości paliwa, nawet podczas hamowania silnikiem.
Hamowanie silnikiem wykorzystywane podczas szkoleń
Hamowanie silnikiem jest fundamentalną zasadą Eko jazdy oraz jazdy defensywnej. Polski Event organizuje szkolenia z zakresu efektywnej jazdy na samochodach osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusach. Podczas kursu kierowca przejeżdża wyznaczony odcinek drogi (zazwyczaj trasa około 15 km), po czym udaje się na wykład dotyczący efektywnego gospodarowania energią jednostki napędowej. Po zdobyciu wiedzy teoretycznej kursant identyczną trasę zgodnie z poznaną teorią Eco Drivingu i zaleceniami instruktora. Polski Event przyjął system racjonalnego i efektywnego wykorzystania jednostki napędowej. Instruktorzy Eco Drivingu nie dążą za wszelką cenę do oszczędności kilku kropel. Nadrzędnym celem jest optymalizacja prowadzenia pojazdu eliminując bezproduktywne wypalanie paliwa.
Szkolenie eko jazdy można połączyć z treningiem bezpiecznej jazdy. Płyta poślizgowa jest podstawowym elementem infrastruktury służącym do podnoszenia umiejętności kierowców. Alternatywnym rozwiązaniem szkoleniowym może być symulator wyścigowy na którym można ćwiczyć prawidłowy tor jazdy oraz wyścigowe tempo. Urządzenie do wirtualnych treningów nie zastąpi realnej jazdy, ale jest niskobudżetową alternatywą szkoleniową. Kolejnym środkiem dydaktycznym wykorzystywanym podczas szkoleń jest symulator dachowania. Wszystkie symulatory i atrakcje są mobilne i dzięki nim firma Polski Event realizuje kursy na terenie całego kraju.