Eko i logiczna jazda samochodem czyli Eco driving
Wieloletnie doświadczenie w przeprowadzaniu szkoleń pozwoliło na stworzenie innowacyjnego programu szkoleniowego z zakresu eko jazdy. Połączenie szkolenia z audytem pozwala na osiąganie rzeczywistych oszczędności w obszarze eksploatacji samochodu. Przedstawiamy podstawowe zasady dotyczące eco driving’u:
Patrz daleko przed siebie, obserwuj, planuj i przewiduj jak najwięcej sytuacji drogowych. Zatrzymuj się tylko wtedy, gdy to konieczne. Poprzez dokładną obserwację i bieżącą analizę danej sytuacji drogowej masz możliwość dopasowania się do niej. Ruszając z miejsca płynnie rozpędzaj pojazd wciskając gaz na około 3/4 jego głębokości. Najwięcej pracy silnik wykonuje w momencie ruszenia z miejsca oraz podczas rozpędzania.
Hamuj silnikiem wykorzystując efekt zerowego spalania paliwa (spalanie chwilowe). Jeżeli to tylko możliwe, obniżaj prędkość pojazdu redukując biegi i odpuszczając sprzęgło nie używając przy tym gazu! Aby samochód nie zużywał paliwa podczas zjazdów, należy zredukować bieg na niższy bez wciskania pedału gazu.
Staraj się jechać na możliwie wysokim biegu przy stosunkowo niskich obrotach silnika. W celu optymalizacji spalania w silnikach benzynowych zmieniaj bieg na wyższy przy prędkości 2500 obr./min, natomiast w silnikach diesla 2000 obr./min.(podane wartości są uśrednione). Świadomie wykorzystuj moment obrotowy jednostki napędowej – wysokiego zakresu używaj tylko wtedy gdy to konieczne (np. podczas manewru wyprzedzania). Precyzyjne dopasowanie momentu zmiany biegu jest uzależnione od charakterystyki konkretnego egzemplarza silnika (wykres przebiegu mocy i momentu obrotowego).
Wystrzegaj się jazdy na luzie i staraj się jeździć zawsze z włączonym biegiem. Podczas jazdy na biegu jałowym (neutralnym) silnik wciąż podaje mieszankę paliwową w celu utrzymania pracy silnika. Jadąc bez użycia gazu, z odpuszczonym sprzęgłem i włączonym biegiem chwilowe spalanie jednostkowe pojazdu wynosi wtedy 0 l / 100 km! Zamiennikiem luzu może być wyższy bieg w sytuacji, kiedy przewidujesz potrzebę zwalniania, lecz nie chcesz jeszcze zbytnio wytracać prędkości.
Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach. Zbyt niska ilość zwiększa opory toczenia, a co za tym idzie podnosi średnie spalanie i szybciej zużywa bieżnik opony. Jeśli nie masz możliwości sprawdzania, obserwuj częściej swoje ogumienie. Nieprawidłowo ustawiona geometria kół powoduje dodatkowe opory toczenia. Ciśnienie niższe o 0,3 bara powoduje wzrost spalania o 3 %. Prawidłowa wartość ciśnienia zalecanego przez producenta, zazwyczaj znajduje się na słupku po otwarciu drzwi kierowcy. Sprawdzenia opon należy dokonywać w odpowiednich warunkach. Podczas jazdy koło nagrzewa się, a wówczas ciśnienie w oponie rośnie. Nie zaleca się dokonywać pomiaru zaraz po zatrzymaniu auta. Lepiej chwilę odczekać i zrobić to, gdy opona jest zimna. Ciśnienie należy kontrolować raz w miesiącu, najlepiej korzystając z różnych urządzeń pamiętając że manometry na niektórych stacjach podają przekłamane wyniki.
Zmniejsz masę pojazdu do minimum. Niepotrzebne rzeczy podróżujące na tylnych siedzeniach lub w bagażniku podnoszą apetyt silnika na mieszankę paliwową. (Przyjmuje się, że w samochodach osobowych każde 100 kg zwiększa spalanie do 0,8 l / 100 km).
Zadbaj o aerodynamikę pojazdu, demontuj bagażnik dachowy kiedy nic w nim nie przewozisz. „Box” na dachu zaburza opływ ruchu powietrza i przy prędkości 120 km/h zwiększa zużycie paliwa o 35 %.
Dbaj o stan techniczny pojazdu. Regularna wymiana olejów, płynów eksploatacyjnych oraz filtrów pozwala utrzymać średnie spalanie na stałym poziomie, a pojazd w dobrej kondycji.
Utrzymuj stałą prędkość i używaj tempomatu. Po dynamicznym rozpędzeniu pojazdu poruszaj się z równomierną szybkością. Utrzymywanie stałej prędkości wymaga zdecydowanie mniej energii niż dochodzenie do niej. Jeżeli warunki ruchu drogowego na to pozwalają używaj na autostradach i drogach ekspresowych tempomatu. Rozpędzaj się dynamicznie jeśli przewidujesz, że będziesz mógł dłużej utrzymać osiągniętą prędkość, z tempomatu korzystaj rozsądnie wyłączając go odpowiednio wcześnie w sytuacji gdy utrzymywanie stałej prędkości będzie się wiązało z potrzebą użycia hamulca.
Używaj rozsądnie klimatyzacji. Urządzenie to zużywa dodatkowo 1-2 l / 100 km. Uruchomienie „klimy” bezpośrednio po rozruchu mocno obciąża silnik. Jeżeli wnętrze pojazdu jest bardzo nagrzane, warto najpierw przewietrzyć pojazd poprzez uchylenie szyb, a dopiero po przejechaniu kilku kilometrów włączyć klimatyzację.
Ruszaj od razu po uruchomieniu silnika oraz zmieniaj bieg na drugi najszybciej jak to możliwe. Nowoczesne silniki nie muszą być dogrzewane na postoju, silnik odpalaj bez wciskania pedału gazu, a drugi bieg włączaj nie później niż 2000 obr./min. Pasy zapinaj przed rozruchem silnika, aby nie marnotrawić paliwa.
Wystrzegaj się tras krótszych niż 2 km, godzin szczytu oraz korków ulicznych. Rozwiązaniem oszczędnym może być dłuższa trasa alternatywna, którą pokonasz szybciej i taniej. Na krótkich odcinkach silnik nie zdąży osiągnąć swojej temperatury pracy, przez co średnie spalanie będzie bardzo wysokie. Dodatkowo szybciej koroduje układ wydechowy, który na krótkim dystansie nie zdąży odprowadzić pary wodnej osadzającej się wewnątrz.
Zachowaj bezpieczny odstęp. Brak zachowania odpowiedniej odległości od pojazdu poprzedzającego jest częstym powodem kolizji lub wypadków drogowych. Dodatkowo niekorzystnie wpływa na płynność pokonywania trasy. Im więcej wolnej przestrzeni znajduje się przed pojazdem, tym więcej czasu mamy na podjęcie manewrów obronnych (np. hamowanie awaryjne).
Czy Eco driving poprawia bezpieczeństwo?
Eco Driving wpływa na poprawę bezpieczeństwa do momentu w którym kierowca dąży za wszelką cenę do przesadnej oszczędności paliwa. Nie należy realizować podanych zasad kosztem innych użytkowników dróg. Nie zawsze możemy dostosować technikę prowadzenia pojazdu do zaleceń Eko jazdy, ponieważ nie jesteśmy jedynymi uczestnikami ruchu, a niektóre sytuacje drogowe są nieprzewidywalne. Czasami jesteśmy zmuszeni do chwilowej rezygnacji z oszczędności poprzez zagrożenia drogowe i pojawiające się sytuacje awaryjne.
Jeśli pokonujesz rocznie około 20 000 km i chcesz raz do roku wybrać się na darmowe wczasy last minute, skorzystaj ze szkolenia Eco Driving w Polski Event. Pod okiem specjalistów nauczysz się jak w efektywny sposób podróżować, kosztem stosunkowo niewielkiej ilości paliwa. Trener techniki jazdy wprowadzi cię w eko technikę i pokaże jak wykorzystywać ją w praktyce.
Każdy kierowca powinien dostosować Eco styl do swojego pojazdu, swoich umiejętności, warunków ruchu drogowego oraz warunków atmosferycznych.
Eco ciekawostki:
- Stosując eko driving można realnie obniżyć koszty o 20%,
- Otwarty szyberdach przy prędkości 100 km/h zwiększa zużycie paliwa o 10 %,
- Opuszczone szyby przy prędkości 100 km/h podnoszą spalanie o 5 %,
- Hałas silnika przy 4000 obr./min jest taki sam jak 32 silników przy obrotach 2000 obr./min
- Zwiększenie prędkości na autostradzie do 140 km/h powoduje wzrost zużycia paliwa o 20%, w stosunku do 120 km/h (opór powietrza powyżej tych szybkości rośnie z kwadratem prędkości).
Ecodriving stylem życia
Eco driving to nowoczesny styl prowadzenia pojazdu oparty na obserwacji, myśleniu i świadomych decyzjach wynikających z analizy sytuacji drogowej. Podczas szkoleń z eko jazdy skupiamy się w jaki sposób nie marnować paliwa zamiast walczyć o oszczędność kilku kropel. Zapisz się na nasze szkolenie i sprawdź jakie to proste. Dodatkową atrakcją będą nasze mobilne symulatory bezpieczeństwa na których doświadczysz przeciążeń, wypadków, symulacji i projekcji niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Wynajem symulatorów jest dodatkową działalnością firmy Polski Event dzięki czemu można zorganizować dzień bezpieczeństwa pod nazwą bezpieczny weekend. Podczas takiej imprezy wykorzystuje się symulator dachowania, symulator zderzenia, alkogogle, miasteczko drogowe, symulator przeciążeń i inne atrakcje eventowe. Wszystkie nasze urządzenia posiadają odpowiednie certyfikaty i atesty a ich wykorzystywanie odbywa się w kontrolowanych przez instruktora warunkach. Zapraszamy do organizacji szkoleń i eventów.