Dachowanie samochodu
Pojazd dachował jeżeli w którymkolwiek momencie kolizji przewrócił się na bok lub na dach. Wiele dachowań kończy się całkowitym lub częściowym wyrzuceniem pasażerów z pojazdu, co zwiększa ryzyko zranienia i śmierci. Najlepiej jeździć w taki sposób, aby nie dopuszczać do sytuacji mogącej przyczynić się do dachowania. Dachowanie samochodu zwane jest inaczej rolką lub rolowaniem.
Co zrobić aby zminimalizować ryzyko urazu kiedy rolowanie wystąpi?
Zapinanie pasów bezpieczeństwa jest najlepszą metodą uniknięcia urazów i śmierci. Ponad 70 % osób ginących podczas dachowania nie ma zapiętych pasów bezpieczeństwa. Bez pasów, pasażerowie auta są często wyrzucani z pojazdu co w znacznym stopniu zwiększa ryzyko śmierci i urazów.
Gdy pasażerowie są przypięci pasami, głównym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo jest struktura pojazdu oraz systemy utrzymujące kierowcę i części jego ciała wewnątrz pojazdu. Boczne kurtyny powietrzne zapobiegają wypadnięciu z samochodu oraz chronią górną część ciała przed kontaktem z podłożem. Dobre pasy bezpieczeństwa z napinaczami redukują luz, oraz chronią głowę przed uderzeniem w dach. Dach i struktura pojazdu muszą być sztywne na tyle, aby zapobiec zgnieceniu i przebiciu przez elementy zewnętrzne.
Niezabezpieczone przedmioty w kabinie
Mając na uwadze zachowanie samochodu nie tylko podczas dachowania lecz podczas stłuczek powinniśmy wyeliminować z przedziału pasażerskiego wszelkiego rodzaju pakunki, które zostawiamy luzem na podłodze, siedzeniach, czy tylnej półce. Każdy przedmiot pozostawiony luzem, w razie zderzenia z prędkością 50 km/h naciska na napotkaną przeszkodę z siłą 40 krotnie większą od rzeczywistej wagi. Można sobie wyobrazić jakie szkody potrafi wyrządzić w razie wypadku kilogramowa torebka, woda mineralna, telefon komórkowy itp. Dlatego istotne jest żeby przewozić pakunki w bagażniku. Warto sobie zdać sprawę, że w nowoczesnych samochodach, wyposażonych w poduszki powietrzne konieczne jest zapinanie pasów bezpieczeństwa. System airbagów zaprojektowany jest pod kątem zachowania ciała przypiętego pasami. Kiedy kierowca i pasażer jadący obok nie zapną pasów, podczas dachowania spotkają się z poduszką powietrzną o wiele za wcześnie niż przewidział to producent. W takim przypadku airbag nie spełni swojej funkcji czyli nie poprawi bezpieczeństwa.
Jak zachować się podczas dachowania samochodu?
Po przewróceniu pojazdu musisz zachować zimną krew i nie panikować. Pamiętaj, że wisząc na pasie do góry nogami nic ci nie grozi. Nieumiejętne odpięcie pasa bez przygotowania i podparcia ciała może spowodować uraz kręgosłupa.
W przypadku, gdy samochód zatrzyma się na dachu pasażerowie będą zawieszeni na pasach bezpieczeństwa. Jeżeli poszkodowani odczuwają obrażenia i nie mają sił na samodzielne wyjście zaleca się nie odpinanie pasów (ryzyko spadnięcia na głowę) i czekanie na przyjazd ekipy ratunkowej. Osoby w lepszej kondycji mogą spróbować wydostać się z pojazdu. Będąc w pozycji odwrotnej (do góry nogami) należy odchylić dźwignią lub pokrętłem oparcie fotela w celu zwiększenia możliwości ruchu. Następnie podeprzeć swoje ciało za pomocą nóg i jednej ręki, tak aby utrzymać ciężar ciała, a drugą rozpiąć sprzączkę pasa. Po czym powoli wyjść z auta tyłem.Z perspektywy kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, najlepiej jest to zrobić przez przednią szybę. Jeżeli nie wyleciała z ramy podczas koziołkowania można ją wypchnąć uderzając stopami.
Symulator dachowania
Polski Event posiada w swoim parku maszyn eventowych symulator dachowania. Instruktorzy podczas szkoleń lub imprez masowych wywołują bezpieczne dachowanie w specjalnym pojeździe, który pozwala na trening bezpiecznego uwalniania się z pasów. Symulator dachowania obrazuje w zwolnionym tempie sytuacje prawdziwego dachowania. Osoby wewnątrz pojazdu doświadczają w jaki sposób działa pas bezpieczeństwa oraz co dzieje się z luźnymi przedmiotami znajdującymi się w kabinie samochodu. Polski Event zajmuje się nie tylko szkoleniami, ale udostępnianiem symulatora dachowania na imprezy plenerowe w celu promowania bezpiecznej i świadomej jazdy. Dla osób szukających większej dawki emocji zaleca się symulator który przeciążeniami nie odbiega od rzeczywistego dachowania. Symulator przeciążeń dachowania przewidziany jest dla najodważniejszych uczestników imprezy i nie odbiega od rzeczywistego dachowania. Polski event oferuje wynajem symulatorów i atrakcji, organizuje szkolenia oraz dni bezpieczeństwa związane z tematyką BHP.
Dachowania są charakterystyczne dla pojazdów typu SUV, pickup i aut terenowych z powodu znajdującego się wysoko środka ciężkości.
Do dachowania dochodzi w wyniku spadnięcia pojazdu z nasypu, bądź najechania na barierkę, która przewraca lub wyrzuca auto w powietrze. Pojazdy typu SUV dachują częściej niż pickupy i samochody osobowe. Aż 60 % śmiertelnych wypadków aut tego typu jest spowodowanych właśnie przez dachowanie. W przypadku pickupów jest to 46 %, zaś w przypadku aut osobowych to zaledwie 24 %.
Statystyka ta wynika z różnic w budowie pojazdów. Pojazdy SUV są wyższe i mają wyższe zawieszenie, przez co ich środek ciężkości umieszczony jest stosunkowo wysoko w odniesieniu do szerokości pojazdu. Im wyżej umieszczony środek ciężkości, tym łatwiej o wywrotkę. Kolejnym czynnikiem jest również fakt, iż auta SUV są często użytkowane na wiejskich nieutwardzonych drogach. Z tego powodu zwiększa się prawdopodobieństwo dachowania z ich udziałem.