Charakterystyka pojazdu ze względu na poślizg.
Znany motoryzacyjny mit dotyczący charakterystyki pojazdu określał tendencje do poślizgu po rodzaju napędu. Powszechnie przyjęło się, że pojazd z przednim napędem jest podsterowny, a z tylnym – nadsterowny. Każdy drogowy mit jest do obalenia – podobnie było w tym przypadku. Współczesne samochody z tylnym napędem zachowują się zdecydowanie inaczej niż te sprzedawane kilka dekad temu. Starsze modele ochoczo zarzucały tyłem na mocniejsze dodanie gazu. Współczesne pojazdy często na agresywniejsze wdepnięcie przyspieszenia do podłogi, zaczynają być podsterowne a nie nadsterowne. Okazuje się że ogromne znaczenie na poślizg ma charakterystyka pojazdu.
Charakterystyka pojazdu i jej wpływ na bezpieczeństwo.
Takie zachowanie nie jest przypadkowe. Konstruktorzy samochodów zrozumieli, że charakterystyka samochodu ma ogromny wpływ bezpieczeństwo. Neutralna charakterystyka ze wskazaniem na tendencję do uślizgu przodu jest korzystna dla uczestników ruchu. Twardym dowodem na bezpieczeństwo jest czołowe uderzenie w przeszkodę podczas poślizgu podsterownego. Z przodu znajduje się największa strefa kontrolowanego zgniotu samochodu więc kierowca i pasażerowie mają lepszą ochronę. Pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne i inne elementy bezpieczeństwa biernego, najlepiej radzą sobie podczas czołowych zderzeń. W nadsterownym poślizgu samochód większą część drogi pokonuje przemieszczając się bokiem. Uderzenie boczne jest najbardziej niebezpieczne dla kierowcy i pasażerów, ponieważ ta część samochodu jest konstrukcyjnie najsłabsza.
Dzisiejsza charakterystyka pojazdu.
Współczesne samochody na przyczepnej nawierzchni podczas przyspieszenia bocznego o wartości powyżej 5 m/s² powinny z założenia mieć charakterystykę podsterowną. Wzrost wartości przyspieszenia bocznego powinien utrzymywać podsterowność na stałym poziomie, aby następnie zwiększać ją progresywnie. Nadsterowna charakterystyka przy dużych wartościach przyspieszenia bocznego, powoduje wiele problemów z opanowaniem samochodu dla przeciętnego kierowcy. Badania zachowań kierowców pokazały, że podsterowna charakterystyka spełnia ich oczekiwania będąc bliższa reakcjom obronnym wynikającym z psychofizycznych cech. Z punktu widzenia techniki jazdy odjęcie gazu i hamowanie, dociąża przednią oś zwiększając szansę opanowania samochodu. Podsterowność przedniej osi pojazdu powoduje, że samochód przemieszcza się bliżej pożądanego toru jazdy niż w poślizgu nadsterownym. Poślizg tylnej osi docelowo zmierza do obrócenia samochodu tyłem do kierunku jazdy.
Charakterystyka pojazdu.
Poślizg podsterowny wydaje się być łatwiejszy i bardziej intuicyjny do opanowania niż nadsterowny. Dla przeciętnego kierowcy podsterowna charakterystyka pojazdu zapewni większe bezpieczeństwo i szanse przeżycia po przekroczeniu granicy przyczepności. Samochód tylnonapędowy o nadsterownej charakterystyce wymaga od kierowcy więcej doświadczenia, treningu i umiejętności. Odpłaca się za to lepszymi wrażeniami z jazdy dając więcej możliwości w kierowaniu pojazdem. Dzisiejsza motoryzacja stawia na bezpieczeństwo co jest zrozumiałe dla większości, a może być niedorzeczne dla kierowców o ponadprzeciętnych umiejętnościach kierowania samochodem.
Poślizg podczas szkoleń
Szkoła bezpiecznej jazdy Polski Event organizuje eventy i szkolenia z jazdy ekstremalnej. Firma oferuje wynajem symulatorów, organizację dnia bezpieczeństwa, szkolenia motoryzacyjne, kampanie związane z bezpieczną jazdą. Szkolenia odbywają się przy wykorzystaniu specjalnych opon poślizgowych. Mobilna płyta poślizgowa jest również często wybieraną infrastrukturą szkoleniową. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom szkolenie pracowników odbywa się w siedzibie firmy co pozwala na oszczędności czasowe i finansowe. Polski event posiada wiele symulatorów i atrakcji motoryzacyjnych wspierających szkolenia i promujących bezpieczeństwo na drogach. Sztandarowym urządzeniem jest symulator dachowania na którym odbywa się symulacja wypadku w kontrolowanych warunkach.