Oczy szeroko otwarte
Bardzo ważnym aspektem w bezpiecznej jeździe jest „patrzenie daleko przed siebie”, nie może ono oznaczać wlepienia wzroku w jeden odległy punkt – nasze gałki oczne muszą cały czas być w ruchu („skanować” drogę i jej otoczenie). Wbrew pozorom nie jest to naturalne zachowanie, a nauczenie się ciągłego skanowania drogi nie należy do najłatwiejszych. Ruch oczu powinien zawsze odbywać się w określonym porządku – najpierw bardzo odległy plan (a więc wspomniana daleka obserwacja), potem plan średni, a dopiero na końcu obiekty znajdujące się w sąsiedztwie samochodu. Obserwacja drogi jest procesem oraz techniką którą należy trenować. Bardzo ważne by najpierw popatrzeć możliwie daleko ponieważ daje to czas na wczesne dojrzenie potencjalnych zagrożeń i zerknięcie na nie kilka razy, zanim do nich dojedziemy pojazdem. Sięgnięcie wzrokiem do bardzo odległego punktu tworzy też pewną ogólną ramę, wewnątrz której budujemy plan radzenia sobie z sytuacjami napotykanymi po drodze.
Spojrzenie i obserwacja drogi
Tak więc pierwszy rzut oka po wyjechaniu zza zakrętu, narożnika lub na szczyt wzniesienia powinien być spojrzeniem sięgającym aż po kres widoczności (i jeszcze kilka centymetrów wyżej). Wbrew pozorom przy takim spojrzeniu jesteśmy w stanie, objąć wzrokiem rzeczy położone blisko (dzięki widzeniu peryferyjnemu). Następnie zygzakami lub liniami prostymi przesuwamy wzrok do obiektów zlokalizowanych na średnim planie, aż po te w naszym bezpośrednim sąsiedztwie. Kolejno sięgamy wzrokiem daleko, i następnie wracamy, zerkając kolejno na inny zestaw coraz bliższych elementów otoczenia. Działanie te wykonujemy cały czas i bez zbędnych przerw.
Obserwacja drogi poprzez skanowanie
Skanowanie drogi nie powinno być zbyt gwałtowne w ciągu sekundy powinniśmy spojrzeć w około 1-2 miejsca. Powinny to być szybkie lecz spokojne spojrzenia a nie nerwowe przeskakiwanie. Na rzeczach, które uważamy za istotne można zatrzymać się nieco dłużej i w razie potrzeby częściej wracać do nich wzrokiem. Należy jednak oduczyć się fiksacji wzroku na jednym punkcie, bo pozbawia to nas możliwości obserwowania innych fragmentów.
Dalekie patrzenie na drogę
Poza pierwszym spojrzeniem, nie należy patrzeć ogólnie „daleko” albo „blisko”, ale na konkretne rzeczy:
– układ drogi: zakręty, wzniesienia, spadki
– uczestników ruchu: inne pojazdy, pieszych, rowerzystów, zwierzęta
– nawierzchnię: dziury, ślady hamowania, ślady błota sygnalizujące wyjazdy z bocznych dróg, koleiny
– znaki drogowe – pionowe i poziome, sygnalizację świetlną
– obiekty, które niosą ze sobą użyteczne podpowiedzi lub informacje
Wybiórczość informacji i selekcja ważnych elementów drogi
Kierowca powinien „skanować” miejsca potencjalnie niebezpieczne jak skrzyżowania i zidentyfikowane zagrożenia typu samochód wyjeżdżający z bocznej drogi. Należy nauczyć się odwracać uwagę od rzeczy nieistotnych (przydrożne reklamy), upośledzają one zdolność skupienia się nad prowadzeniem pojazdu. Niezbędny jest ciągły trening obserwacji i przyzwyczajania wzroku do ciągłego skanowania, możecie wykonywać go podczas codziennej jazdy.
Można też zgłosić się na trening lub szkolenie do firmy Polski Event, gdzie pomoże wam licencjonowany instruktor techniki jazdy. Bezpieczna jazda pojazdem oparta jest na efektywnej obserwacji drogi, jeśli chcesz podnosić swoje umiejętności weź udział w szkoleniach z techniki jazdy. Mobilna płyta poślizgowa pozwala realizować szkolenia na terenie całego kraju. Niezbędny jest tylko utwardzony plac o wielkości 100 x 6 metrów. Zajęcia z eco drivingu oraz jazdy defensywnej realizowane są w ruchu drogowym, w celu szkoleń dzieci i młodzieży wykorzystuje się miasteczko drogowe. W treningu obserwacji i utrzymywania oczów w ciągłym ruchu pomaga refleksomierz. Urządzenie poprawia koordynację wzrokowo ruchową czyli reakcję na bodźce.