Zjazd na pobocze może być niebezpieczny.
Pobocze jest miejscem w które kierowca może wjechać świadomie lub poprzez nieuwagę. Wjechanie na pobocze może być bardzo niebezpieczne i spowodowane niedostateczną uwagą lub brakiem konsekwencji. Czasem ucieczka na pobocze może być ostateczną szansą na uniknięcie wypadku. Przykładem może być omijanie przeszkody lub zjechanie z jezdni, z powodu nadjeżdżania kierowcy wyprzedzającego „na trzeciego”. Kwestia wykorzystania pobocza do poruszania, zatrzymania i postoju, jest regulowana przez przepisy prawa o ruchu drogowym. Wjazd na pobocze jedną stroną samochodu jest zwykle nazywany złapaniem pobocza. Sytuacja może być niebezpieczna szczególnie dla niedoświadczonych kierowców. W celu bezpiecznego powrotu na tor jazdy lub hamowania na poboczu należy wykorzystać odpowiednią technikę.
Hamowanie kiedy samochód wjechał bocznymi kołami na pobocze.
Jeżeli posiadamy system ABS należy hamować mocno i intensywnie, a w przypadku hamowania awaryjnego wcisnąć także sprzęgło. Zaletą systemu ABS jest utrzymywanie prostoliniowego toru jazdy podczas hamowania awaryjnego na niejednorodnej nawierzchni. Sytuacja występuje na przykład kiedy lewe koła znajdują się na asfalcie, a prawe na mniej przyczepnej trawie, piaszczystym poboczu, śniegu, mokrych liściach. W samochodzie bez systemu ABS kiedy przednie koła zostaną zablokowane z powodu hamowania, pojazd będzie miał tendencję do obrotu w stronę bardziej przyczepnej nawierzchni. Dlatego nie mając systemu ABS należy hamować z wyczuciem, aby nie zablokować kół. W przypadku kiedy
Kierowanie podczas wjazdu na pobocze.
Po opuszczeniu jezdni należy łagodnie i precyzyjnie operować kierownicą aby powrócić na zamierzony tor jazdy. Płynne i delikatne ruchy są trudne do wykonania, gdyż kierowcom towarzyszą nerwy spowodowane zagrożeniem. Kiedy samochód niechętnie reaguje na ruchy kierownicą nie należy pogłębiać skrętu. Nadmiernie skręcone koła w chwili kontaktu z przyczepną drogą, spowodują wjazd na przeciwny pas ruchu. Ryzyko wypadnięcia z trasy po lewej stronie drogi, może być spowodowane kontaktem lewych kół pojazdu z poboczem podczas wyprzedzania. Coraz częściej oddawane do użytku są drogi z utwardzonym poboczem o podobnej przyczepności do jezdni. Istnieje jednak wiele dróg niższych klas, z piaszczystym lub miękkim poboczem. Nierzadkim widokiem są dziury, wyrwy, bariery, rowy melioracyjne, drzewa w skrajni jezdni, które utrudniają manewr bezpiecznego powrotu. Po wyjechaniu poza tor jazdy należy możliwie szybko go skorygować pamiętając o płynnym kierowaniu i zdecydowanym działaniu.
Różnorodna nawierzchnia.
Aż chce się rzec: łatwo powiedzieć – trudniej wykonać! Dlatego powstałą szkoła bezpiecznej jazdy wyposażona w specjalną infrastrukturę treningową. Zmianę toru jazdy na nawierzchni niejednorodnej można trenować w bezpiecznych warunkach. Mobilna płyta poślizgowa umożliwia trening na śliskiej nawierzchni oraz wywołanie różnych sytuacji zagrożenia na drodze. Szkolenia rozwijają świadomość kierowców, podnoszą ich poziom wiedzy a także doskonalą umiejętności jazdy. Na małych przestrzeniach wykorzystuje się do zajęć specjalne opony poślizgowe utrudniające wykonywanie zadań. Firma Polski Event posiada dodatkowe prewencyjne atrakcje poprawiające bezpieczeństwo kierowców. Jednym z nich jest symulator dachowania pokazujący skutki niezapinania pasów i przewożenia luźnych przedmiotów w kabinie samochodu. Symulator zderzeń to platforma symulująca czołowe zderzenie ze stałą przeszkodą z prędkości 10 km/h. Firma oferuje szkolenia i dni bezpieczeństwa świadcząc swoje usługi na terenie całej Polski.