Pasy bezpieczeństwa konieczność czy obowiązek?
Pasy są przywilejem z którego może korzystać nie tylko kierowca. Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa zostaył wymyślone i zaprojektowane przez szwedzkiego inżyniera Nilsa Bohlina. Gdyby nie Pan Bohlin liczba ofiar w wypadkach byłaby większa o jeden milion, a poważniejsze obrażenia odniosłoby znacznie więcej kierowców i pasażerów. Ryzyko odniesienia obrażeń dzięki pasom bezpieczeństwa zmniejszyło się o 50%. Wspierając bezpieczną motoryzację Akademia Bezpiecznej Jazdy Polski Event, zaleca korzystanie z tego wynalazku dla ochrony własnego zdrowia. Firma wykorzystuje symulator zderzenia który wywołuje bezpieczne przeciążenie podczas zderzenia z prędkości 8 km/h. Reakcja uczestników jest zaskakująca a symulacja na długo zapada w pamięci. Polski Event posiada specjalny symulator przeciążeń wywołujący przeciążenia zbliżone do samochodów F1, dzięki pięciopunktowym pasom bezpieczeństwa utrzymującym ciało w fotelu symulacja jest bezpieczna dla uczestników.
Pasy bezpieczeństwa w seryjnej produkcji
Firma Volvo było pierwszym producentem samochodów na świecie, który zainstalował trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach. Samochodami, które jako pierwsze wyposażono w tego typu pasy były P120 (Amazon) oraz PV544 w 1959 roku. W kolejnych latach inżynierowie udoskonalali ten wynalazek, jednak podstawy projektu Bohlina pozostały niezmienione. Pasy zmniejszają o ponad 60% ryzyko śmierci lub obrażeń w razie zderzeń czołowych oraz ukośnych w przedziale +/- 20 stopni w stosunku do osi podłużnej samochodu. Utrzymują ciało kierowcy i pasażerów w fotelach. Zapobiegają wysunięciu się osób chronionych poza potocznie zwaną strefę przeżycia w kabinie.
Pasy nie mogą pomóc w razie zderzenia bocznego lub dachowania, jeżeli siła zgniatająca i penetrująca wnętrze kabiny pojawia się w odległości kilkunastu centymetrów od osoby zapiętej w pasy. Natomiast świetnie sprawdzają się, gdy zderzenie boczne nastąpi od strony przeciwnej niż zajmuje ją osoba chroniona.
Pamiętaj zapinaj pasy bezpieczeństwa, ponieważ ostre hamowanie awaryjne na przyczepnym podłożu może pozbawić cię uzębienia.
Uwaga: o zapinaniu pasów trzeba koniecznie przypominać pasażerom siedzącym z tyłu. Podczas zderzenia mogą oni swoim bezwładnym ciałem uszkodzić inne osoby w kabinie a nawet zabić.
Kompatybilne pasy bezpieczeństwa
Poduszki powietrzne, zagłówki, pochłaniająca energię kinetyczną kolumna kierownicy nie zadziała prawidłowo bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. „Nawet przy ostrym hamowaniu lub niewielkiej kolizji niezapięty pasażer czy kierowca mogą odnieść obrażenia otarcia naskórka czy rany tłuczone. Zdarzają się również złamania kości twarzoczaszki czy kończyn górnych” – mówi kierownik Katedry Medycyny Sądowej we Wrocławiu dr hab. n. med. Tomasz Jurek. Zapięte pasy podczas wypadku mogą teoretycznie złamać obojczyk czy żebro, ale w porównaniu do złamanego kręgosłupa te obrażenia są niewspółmierne. Pamiętaj, że pasy ratują życie tylko raz i nawet po stłuczce muszą zostać wymienione.
Korzystając z doświadczenia naszych instruktorów techniki jazdy Akademia Bezpiecznej Jazdy Polski Event, przedstawia mity i fakty dotyczące pasów bezpieczeństwa. Akademia organizuje imprezy i szkolenia pod hasłem bezpieczny weekend które zachęcają do zapinania pasów i bezpiecznej jazdy.
Mity i Fakty dotyczące pasów bezpieczeństwa
Po mieście jeździ się wolno, a poza tym „jadę tylko do sklepu” więc nie ma sensu zapinać pasów bezpieczeństwa. Przy zderzeniu z prędkością 50 km/h ciało dorosłego człowieka jest wyrzucane z siedzenia z siłą 3 ton. Według amerykańskich statystyk najwięcej śmiertelnych wypadków wydarza się w odległości 40 km od domu i przy prędkości mniejszej niż 65km/h.
Pasy bezpieczeństwa są uciążliwe i nie ma czasu na ich używanie. Zapinanie pasów trwa około 3 sekund. Nawet przy założeniu, że zapinamy je 20 razy dziennie to czynność ta trwa tylko jedna minutę na dobę
Lepiej wypaść z auta niż być w nim uwięzionym. W przypadku wyrzucenia ciała przez przednią szybę ryzyko odniesienia ciężkich ran w wypadku jest 25 razy większe, natomiast ryzyko śmierci wzrasta sześciokrotnie.
Mam wiele poduszek powietrznych więc to wystarczające zabezpieczenie. Poduszka powietrzna obniża ryzyko śmierci o 50% tylko wtedy, gdy działa wspólnie z poprawnie zapiętymi pasami bezpieczeństwa.
Pasy bezpieczeństwa stanowią zagrożenie dla płodu więc kobiety w ciąży nie powinny go używać. Zgodnie z prawem obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy kobiet w widocznej ciąży. Jednak podczas wypadku pasy są jedynym urządzeniem, które może uratować życie kobiety i jej nienarodzonego dziecka. Co więcej nigdy nie udowodniono, że zapięte pasy mają szkodliwy wpływ na płód. Ratownicy zwracają jednak uwagę na prawidłowe zapięcie pasów tj. dolna część powinna przechodzić pod brzuchem (nie przez jego środek). Górny pas pozostaje ułożony standardowo, tak jak u każdego kierowcy.
Pasy bezpieczeństwa mogą powodować obrażenia. Pasy bezpieczeństwa jeśli są prawidłowo zapięte bardzo rzadko powodują urazy. Śladami ich zadziałania są najczęściej siniaki czy powierzchniowe uszkodzenia. Bez pasa pasażer prawdopodobnie zostałby wyrzucony z kabiny i odniósł ciężkie obrażenia lub śmierć.
Polski Event przedstawia tezy dotyczące pasów bezpieczeństwa:
O 10% mniej mężczyzn niż kobiet zapina w samochodzie pas bezpieczeństwa.
Zapięte pasy bezpieczeństwa o połowę zmniejszają ryzyko śmierci lub poważnych obrażeń.
Przy 50 km/h ciało człowieka jest wyrzucane z fotela z siłą trzech ton.
Niezapięcie pasów 30 razy zwiększa ryzyko wypadnięcia z auta, ryzyko śmierci jest wtedy 4 razy większe – aż 3 na 4 osoby, które zostają wyrzucone z auta giną. Tylko 0,5% wypadków kończy się za to pożarem auta lub wpadnięciem pojazdu do wody.
Do 75% wypadków dochodzi w bliskiej odległości od domu, a do 80% przypadków śmierci doszło w samochodach, które jechały z prędkością do 64 km/h.
Uderzenie w deskę rozdzielczą z prędkością 48 km/h równa się upadkowi z wysokości trzeciego piętra.